مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در سازه‌ها و بناهای امروزی به انسان توجه نمی‌شود و بیشتر جنبه‌های اقتصادی بنا مد نظر سازندگان است.

سازندگان بناهای امروزی فقط به جنبه های اقتصادی بنا فکر می کنند

 به گزارش قدس آنلاین از اصفهان ،محسن مصلحی در آیین بهره‌برداری از بنای مرمت‌شده "جارچی باشی" اصفهان اظهار داشت: پذیرایی از گردشگران در ایران تنها در چند غذای مختصر خلاصه شده است که باید با افزایش سفره‌خانه‌ها و هتل‌ها تنوع غذایی بیشتری برای گردشگر فراهم کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم دولت‌ها تجهیز مقصد برای جذب گردشگر است، افزود: یک مقصد خوب گردشگری باید پاسخگوی نیازهای متعدد گردشگران باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مهم‌ترین نیاز گردشگر در مقصد را پذیرایی از آنها به ویژه به سبک و سیاق سنتی عنوان کرد و ادامه داد: یکی از کمبودهای شهر تاریخی اصفهان، نبود سفره‌خانه‌های سنتی و سرو غذاهای اصیل ایرانی در آن است.
وی با اشاره به اینکه پذیرایی از گردشگران در ایران تنها در چند غذای مختصر خلاصه شده است، اضافه کرد: یک گردشگر زمانی که وارد کشور می‌شود در تمام استان‌ها تنها چند نوع غذای تکراری می‌بیند و به دنبال تنوع در نوع غذاست.
مصلحی در ادامه با اشاره به بازسازی حمام ملک سلطان جارچی باشی و تبدیل آن به سفره‌خانه سنتی، تصریح کرد: 9 سال پیش این مکان محلی برای تزریق مواد مخدر بود و تنها تلی از خاک در آن دیده می‌‌شد اما با همت و تلاش فراوان احمد افتخاری، این مجموعه برپا شد.
وی با بیان اینکه بسیاری از سفره‌خانه‌های موجود حس و حال سنتی بودن را ندارد، اضافه کرد: مجموعه جارچی باشی به دلیل قدمت فراوان و معماری سنتی خود، به واقع یک سفره‌خانه سنتی شده و برای پذیرایی از گردشگران آماده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تاکید کرد: هر چه قدر فضاها و بناهای تاریخی را در قالب سفره‌خانه، هتل، موزه و موارد این‌چنین بازسازی کنیم، ایستایی گردشگر را افزایش می‌دهیم.
وی بیان داشت: متخصصان گردشگری به دنبال این هستند تا ایستایی گردشگر در مقصد را افزایش دهند چرا که سبب رونق چرخه اقتصاد می‌شود.
مصلحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت کنونی استان اصفهان اظهار داشت: در شرایط کنونی که اصفهان با مشکلات عدیده‌ای مانند خشکسالی مواجه است، مهم‌ترین محور توسعه استان در شهرهایی هم‌چون اصفهان، کاشان، نایین، سمیرم، نطنز و اردستان، توسعه گردشگری است.
وی گردشگری را محوری برای توسعه و اشتغال استان عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذاری در این بخش اثرات مثبت فراوانی را برای اصفهان به همراه دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه با اشاره به احیای بافت تاریخی در اصفهان گفت: در معماری قدیمی تمام عشق، علاقه و هنر معمار، انسان است اما در معماری کنونی جنبه‌های اقتصادی بیشتر اهمیت پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: حس و حالی که هنگام عبور از پل‌های تاریخی هم‌چون پل خواجو به انسان دست می‌دهد قابل مقایسه با پل‌هایی که در این اواخر ساخته شده نیست، چرا که پل‌های قدیمی روح دارند و انسان را به خود جذب می‌کنند اما پل‌های امروزی تنها محلی برای عبور هستند.
مصلحی با اشاره به اینکه در سازه‌ها و بناهای امروزی به انسان توجه نمی‌شود و بیشتر جنبه‌های اقتصادی بنا اهمیت دارد، اضافه کرد: احیای بناهای تاریخی، روحیه و حس و حال خوبی به گردشگران خارجی می‌دهد.
وی تاکید کرد: هر چه قدر به اصول و معماری تاریخی خود باز گردیم و تاکید کنیم، کار درستی انجام داده‌ایم، چرا که این جاذبه مورد علاقه گردشگران است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.